Stikkord

,

ga.png

Hva er Google Analytics?

Googleanalytics er et tjeneste som tilbys av Google som kan vha enkel generert script legges til hvilken som helst side. Den grunneleggende tjenesten er gratis og en Premium-verjon er tilgjengelig for et gebyr. Tjenesten vil, vha scriptet du legger til på siden din, analysere trafikken og vise hvor denne kommer fra. En kan få oversikt over hvor mange visninger siden har hatt og hvor brukerene som har besøkt siden din kommer fra, men den kan også gi mer avansert analyse.  Ved å bruke og tolke analyser fra Google Analytics vil en få bedre forståelse for tallene og hvordan en kan oppnå høyere trafikk, bedre integrasjon med sosiale media, og kanskje resonnere seg fram til hva som skal til for å øke salg på et produkt. En vil også vha dette få bedre innsikt og forståelse i hva forbrukerene ønsker og liker.

Når en skal begynne med å bruke verktøy som Google Analytics er det viktig å tenke seg hvorfor en ønsker å foreta analyse og hva en ønsker å oppnå. Dette vil si at en må sette seg opp noen mål. Noen mål kan være at bruker kjøper er produkt, abonnerer på nyhetsbrevet, hjelpe forbrukerene løse et problem via kundesupport eller dele sidens innhold på sosiale medier.

I Google Analytics er det to typer mål . Hovedmål som Analytics kaller “Macro” og delmål som den kaller “Micro”. Når en aktiv benytter seg av måloppnåelsen vil en kunne se hvem er det som når målet og hvem er det som ikke gjør det. En vil kunne se hvor brukerene ikke fullfører aktiviteten for å nå målet. Da vil en eventuelt kunne sette inn tiltak for å tilrettelegge slik at brukerene fullfører et mål. For eksempel hvis vi ser at en bruker er i gang til å foreta et kjøp av et produkt, men velger å avbryte aktiviteten før en har trykket betal, kan en se på om en kan finne ut hvorfor dette skjer og om en eventuelt kan forbedre brukervennligheten.

Ved analysere måloppnåelsen vil en bedrift kunne forbedre brukervennligheten av sin side, enten det er et blogg, nettsted, facebook-konto og/eller twitter-konto.

Hva kan være nyttig å måle?

Hvem er brukerne og hvor de kommer fra? Hvis vi ser at forbrukerene besøker siden din gjennom mobil enhet som mobiltelefon kan det være lurt å optimalisere nettsiden til dette. Hvis en også ser at det er lite trafikk fra et bestemt geografisk området kan en evt undersøke hvorfor er dette og sett inn tiltak for å nå disse brukerene.

Fra hvilken side brukerne kommer og på hvilken side brukerene forlater deg på? Brukeren kommer oftes ikke direkte via hjemmesiden. Det kan være lurt å vite om forbrukeren har kommet seg gjennom reklame du som bedrift har lagt ut på et annen side. Dette vil gi bedriften et pekepinn om det kan være lønnsomt å invistere i mer reklame for å nå flere brukere. Hvis en bruker har kommet seg til siden via Twitter kan det være kanskje lurt for bedriften å bli aktiv på Twitter.

Google Analytics har også metoder der en kan følge kampanjer enkeltvis eller interaksjoner om å klikke på et link. Da kan en konsentrere statistikken gjennom en kampanje og lære mye om det punktet en ønsker. Med “Event-tracker” kan en sette opp events som måler hvor mange som har trykket på en knapp. “Campaign tracker» vil måle feks hvor mange som har klikket på din kampanje link.

The-New-Google-Analytics-Dashboard-Now-Available-to-All-2

Google Analytics i sosiale media

Google Analytics kan hente ut enkel statistikk på trafikk i sosiale media som blogg. Men som vi så fra video “Hvordan måler Netcom i sosiale medier” så har Facebook sitt eget måleverktøy. Dette kan en bruke for å ta ut en del nyttig statistikk.  Bla oversikt over brukere som abonnerer på nyheter på Facebook fordelt etter: kjønn, alder, geografisk beligenhet. Hvilke kilder brukerene gir “likes” fra.  Hvor mange av de som abonnerer på nyhetene besøker dere sider og hvor mange er det totalt.

Det er også mulighet å ta ut statistikk i fohorhold til hvor mange “ulikes” bedriften får i en periode og kan da se dette i sammenheng med evt hvikle type reklamer og poster som er blitt lagt ut.

For å analysere brukere på Twitter finnes det et nyttig verktøy Klout. Klout setter et rangering fra 0-100 på dine brukere og dette tallet vil beskrive innflytelse en bruker har. Det vil si antall venner/følgere denne personen har og hvor mange som vil kunen lese en tweet denne personen legger ut. Bedriften vil da kunen prioritere å svare på tweets som kommer fra brukerene som har høy innflytese. Dett vil gi bedriften mulighet til å fordele ressursene de har på sosiale medier til å håndter først negative tilbakemeldinger eller forespørsler fra brukeren som har høy innflytelse og så de andre.

Det å målet trafikk på sosiale medier og nettsider vil gi bedriften en verdifull kunnskap om sine forbrukere og hvordan de kan gjøre sine sider mer brukervennlig.