Stikkord

Hvorfor kan en bedrift utnytte Facebook til nettverksbygging?

BildeFacebook er selve symbolet på et sosialet internett. Denne har åpnet nye dører for relasjonsbygging og deling. I Norge er Facebook det nettverket med størst brukermasse. Månedlig er det over 1,15 miliarder aktive brukere på Facebook og det er ca 2.2 milioner nordmenn på Facebook hver eneste dag, nesten 43% av befolkning. (Facebook)

For private personer er Facebook et verktøy å holde kontakt og dele tekst og bilder med venner og familie, uansett geografisk beligenhet.

For et bedrift kan vi se på tre områder hvorfor det vil være relevat å delta på en nettkanal som Facebook. Det ene er kundeservice, den andre er markedsføring og det tredje er lojalitet.

Når en bedrift bestemmer seg for å bruke facebokk som et kanal for å nå kunder må virksomheten ikke opprette en konto for å ha det, men de må være til stede fordi det vil skape en forretningsmessig veridi.

Facebook for kundeservice

For å drive kundeservice trenger bedriften ikke mer enn å lage siden direkte på facebook. Dette gjør en enkelt gjennom: https://www.facebook.com/pages/create.php. Gjennom telefonsupport kan virksomheten ta unna en samtale om gangen på, Facebook vil alle kundeforespørler bli offentlig publisert og dermed også svarene. Det vil gjøre at kundene vil lære av gamle tilbakemeldinger og  slippe å spørre de samme spørmsål om igjen. Å ha en åpen kundeservice viser at virksomheten er åpnet for kritikk og er villig til å lære av sine feil. Her ser vi hvordan en ansatt legger seg flat for kritikken og er på tilbudsiden for å løse problemet slik at kunden igjen er fornøyd.

kundeservice

Facebook for markedsføring

Facebook er et gratis kanal og en bedrift vil ha mulighet til å sende en strøm av nyheter til brukerene som har trykket «like»- knappen. Et forutsetning er at brukere selv har valgt å like siden til en virksomhet.

Når en kunde besøker en virksomhet vil en også kunne se hvem er det som «liker» virksomheten. Her vil en ha god oversikt over hvem av besøkende sine venner liker virksomheten. Hvis mange i en vennekrets liter et virksomhet er det stor sannsynlighet at du som besøkende vil også like den.  Hvis en av dine nærmeste går god for en virksomhet vil en føle seg trygg i å bruke virksomheten selv.

Kundegruppen som har valgt å abonnere på nyheten er viktige for selskapet fordi de er engasjerte og derfor bør forhold til disse kundene pleies. Dette kan gjøres gjennom tilbudsbrev eller konkuranser. Facebook er et push- kanal som vil si at en sender ut informasjons som bruker ikke etterspør. Et vanlig nettsted vil være et pull-kanal. Her ser vi også hvordan bedriften trekker kundene sine inn gjennom konkuranser for å vinne premier eller gjennom spørreundersøkelser.

konkuranse                reklame

Facebokk for lojalitet og læring

Å være til stede vil gi lojale kunder. At virksomheten svarer på spørsmål vil gjøre at kundene føler seg som de er tatt være på.  Virksomheten vil kunne lære av sine kunder og får tilbakemelding på hvordan bedriften kan forbedre seg. Det å tilpasse seg sin målgruppe er et sentralt suksesskriterium i de fleste bransjer.