Stikkord

, ,

Nettverksbygging handler om å være genuin, bygge tillit og relasjoner.

Hvem er du?

Bilde

For å komme i gang med nettverksbygging på Twitter er det viktig at en gjør seg opp noen tanker hvem en ønsker å komme i kontakt med  på Twitter.  Profil bør fortelle kort om hvem du er og sakene/temaene du brenner for. Kontoen vil reflektere det bildet du ønsker å gi til dine brukerene, og hva som er meningen med din Twitterkonto. Dette vil gi deg en forutsetning for å bygge et solid nettverk.

Hva vil du?

Bilde

Når en er ny på Twitter vil en kanskje ta utgangspunkt i å søke Twitterbrukere en kjenner eller nyheter om saker en er interessert i enten gjennom jobb, eller favoritt serie, musikksjanger, gruppe olg. En vil da kunne bruke sin konto personlige formål, til å lære noe nytt eller til å formidle et slags budskap.

Hva skal til for å få følgere på Twitter?

folow

En bør kjenne sine «venner» og kunder. Hva har en tenkt å bruke konton sin til? Er det en privatkonto for å ha kontakt med venner og bekjente eller ønsker en som et virksomhet å nå sine kunder. Dette vil si at en må være bevist på hvem målgruppen er og hva budskapet vil være med å legge ut tweets.

I det en velger å følge en annen twitterkonto vil denne personen få beskjed om dette og hvis informasjonen på siden din oppleves som interessant vil andre velge å følge deg tilbake. Når en har valgt å følge en person kan det også være interessant å undersøke hvem denne personen følger og evt legge dem også på lista si over folk en følger, og på denne måten vil en kunne starte med nettverksbygging.

En annen måtte å følge på tweets er å oprette twitterliste. En twitterliste vil si en gruppe av tweeterkontoer som en ønsker å gruppere etter interesse, geografisk beligenhet eller lignende. En twitterliste vil da bruker som et filter hvor en kun vil få oversikt over tweets som er postet av brukere i listen. En annen positiv med twitterlise er en ikke trenger å «følge» konto en har i twitterlisten. Det betyr at en vil «abonnere» på tweets som blir lagt ut av personen, men personen vil ikke få tilbakemelding om at hans/hennes konto blir følgt. En kan velge å dele sine twitterlister eller gjøre dem private.

Følg og del!

del

Når en bedrift velger å bli en del av Twitter nettsamfunn er det flere ting de bør tenke på. Tweets som legges ut bør være gjennomtenkte og ikke overlat til tilfeldighet. Når en kunde tweeter vil dette gjøre virksomheten synlig på godt og vondt. Det er viktig at et virksomhet viser seg som en seriøst aktør og følger opp tweetsene en får fra kundene.

Twitter vil ikke bare brukes som et nytt suportkanal, men også som et kanal til å pleie relasjoner. Profesjonelle aktører kan nå kunder som stiller åpne spørsmål på Twitter. Ved å gi personlige og faglige tilbakemedlinger vil en skape tillit og troverdighet og kundene vil oppleve trygghet i å handle deres varer/tjenester.

Virksomheten kan lære mye av sine kunder og det er like viktig som salg

Hvor finner en Twitter?

twitter-sms-300x210

Twitter fungerer i nettleser: http://twitter.com, men en kan også aksessere Twitter gjennom sms og en mobil applikasjon. Twitter kopierer noe av funksjonsaliteten fra sms, en har begrenset antall tegn en kan sende. Selv om tjenesten er gratis vil det å legge innlegg via sms kunne utløse utgifter hos sin mobiloperatør. Å gi tilgang til en tjeneste på andre måter gjør nettsamfunnet mer tilgjengelig slik at terkselen for å bruke det blir lavere og en kan delta i nettsamfunnet uansett hvor en er.

Hva deles påTwitter?

hva deles

Undersøkelsen gjort av Pear Analytics som analyserte 2 000 tweets fra US og England over en to ukers periode i august 2009 fra kl 11:00 til kl 17:00 viste at tweets deles i følgende kategorier: (Wikipedia)

  • Pointless babble – 40%
  • Conversational – 38%
  • Pass-along value – 9%
  • Self-promotion – 6%
  • Spam – 4%
  • News – 4%

Content_of_Tweets.svg

Content of Tweets according to Pear Analytics

 Undersøkelsen er gjort i 2009 og mengden av tweets har forandret seg siden da. Flere seriøse aktører har kommet inn på banen for å bruke Twitter, men en kan også regne med at flere private og useriøse aktører  slik at det er vanskelig å si om fordelingen vil være det samme i dag.