Stikkord

Sosiale medier er et sted hvor en kan dele informasjon med mange uten store utgifter.  Mange bedrifter bruker sosiale medier til promotering, kundeserivice og dialog med brukere. Det er også ikke uvanlig at bedrifter brenner seg i sosiale medier. Dette går ofte ut på at bedrifter legger ut  informasjon som egenlig ikke skulle ha vært lagt ut, og så mister bedriften kontrollen over informasjonen. Her ser mange bedrifter og organisasjoner makten forbrukere og kunder  har i sosiale medier.

Den 23. februar 2013 slettet NASCAR (the National Association for Stock Car Auto Racing) en Youtube video hvor dusin av tilskuere blir skadet av flygende vrakrester på Daytona. Handlingen gjorde at videoen begynte å spre seg lenger og raskere, som ild i tørt gress.

bil

Hensikten til NASCAR var kanskje å ta videoen ned fra sosiale medier ,Youtube. De ønsket å skåne både de pårørende og skadde, men virkningen ble helt det motsatte.

NASCAR økte oppmerksomheten rundt det at en har valgt å trekke en video fra sosiale medier. Dette gjorde at flere  ble nysgjerrige og oppmerksomme på videoen og flere valgte og dele den.

Når et selskap gjør en slik feil som NASCAR gjorde er det lite de kan gjøre for å fikse feilen, men virksomheten kan lære av den. Neste gang en velger å legge informajonen på sosiale medier bør en tenke seg om om det er et informasjon jeg kan stå for. Hvilke skadevirkninger kan infomrasjonen  ha hvis virksomheten mister  kontroll over informasjonen.

http://www.businessinsider.com/worst-social-media-fails-of-the-year-so-far-2013-3#1-on-feb-23-nascar-deleted-a-youtube-video-of-dozens-of-spectators-being-injured-by-flying-debris-at-daytona-the-act-spread-the-video-farther-faster-10

http://www.youtube.com/watch?v=36sR-bUnKrQ&feature=player_embedded